Hvad er Demokrati ???

Indlæg i Samsø Posten d. 12 november af Peter Askjær

Et slag for et styrket lokaldemokrati

Det lokale demokrati på Samsø er et lyspunkt i en tid, hvor det ser skidt ud for demokratiet rundt om i verden. Det skal vi glædes ved, men kan vi ikke gøre det endnu bedre?

De seneste år og ikke mindst uger har det globale demokrati haft svære kår. Polen og Ungarn udøver deres demokrati på en måde, som, hvis de ikke allerede var medlemmer af EU, ville have svært ved at blive det. Og USA, den frie verdens ledestjerne, er nu sunket så dybt i den demokratiske samtale, at familier er revet midt over og venskaber ophørt. Ingen lytter til hinanden, de der råber højest, deler uvidenhed og landets overhoved, kan ikke skelne mellem sandhed og løgne. Sådan en udvikling tjener kun Kinas og andre totalitære staters interesser.

Men i Danmark trives demokratiet da godt, ikke? Unægtelig bedre end i USA, men det går den gale vej. Regeringen udøver i stigende grad sin magt gennem mindre og mindre dialog, virker fuldstændig enerådende og magtfuldkommen. Den offentlige debat er ofte koncentreret til de sociale medier og holdt i en uforsonlig tone drevet af følelser og blottet for faglig substans.

Jamen, hvad så med lokaldemokratiet? Hvordan står det til på Samsø? Her er der heldigvis større grund til optimisme. Et velfungerende lokaldemokrati er også en nødvendighed. Et selvstændigt lille ø-samfund med færre end 4.000 indbyggere kan ikke overleve, hvis ikke dialogen fungerer i det daglige. Kikker vi på de seneste fire kommunalvalg har Samsø sammen med Læsø og Fanø suverænt demonstreret den største valgdeltagelse; mere end 80% mod et landsgennemsnit på ca. 70%. Det vidner om et lokalt engagement, som det er vigtigt at bygge videre på og udbygge.

Vi beboere på Samsø er måske dem af alle i landet, som står overfor at skulle tage aktiv stilling til nogle af de største og sværeste dagsordener i de kommende år – vi bliver nemlig berørt af dem. For blot at nævne nogle:  Kattegatbro, klimalov, bæredygtighed, krav til større biodiversitet.

Demokrati er ikke bare et spørgsmål om politisk diskussion i en valgkamp, men udøves først og fremmest gennem en løbende dialog mellem valgene funderet i faglighed og ikke en følelsesstyret råben op.

Vi har på øen gode muligheder for at styrke den demokratiske samtale og alle blive klædt endnu bedre på til at kunne forholde os til de vigtige emner.

Vi kan ikke alle deltage i alt, men jeg skal her slå et slag for nogle aktiviteter, som jeg mener alle bidrager til at styrke vores lokale demokrati:

1. Deltag i høringer – også når det angår en sag, som ikke lige berører dig. Viden herom styrker forståelsen for hvorledes andre på øen reagerer.
  2. Vi har landets ældste foredragsforening, der hiver interessante folk til øen for at gøre os klogere på vidt forskellige emner – ikke nødvendigvis politiske, men dialog og mødet med andre borgere styrker det lokale demokrati
  3. Et medlem af kommunalbestyrelsen – Per Urban Olsen – arrangerer forud for hvert møde i kommunalbestyrelsen et fyraftensmøde, hvor morgendagens emner bliver vendt og drejet. Alle uanset politisk ståsted kan deltage. At diskutere med politiske modstandere kan være noget af det mest givende. Bare mød op.
  4. Abonner (via kommunens hjemmeside) på udvalgsmateriale. Der kan være meget, men der er altid et resumé, man kan blive klogere af.
  5. Og så kan kommunalbestyrelsen styrke det lokale demokrati ved at investere i et videoanlæg, så vi alle kan se eller gense møderne i kommunalbestyrelsen. Der er allerede sat penge af hertil i 2021.

Fællesskabet vedrører os alle. Vi kan alle bidrage til at styrke det.